Vă invităm în Tabăra de Film Papillon, unică prin iniţiativa de a implica o echipă de tineri în toate etapele de realizare a unui film, în doar două săptămâni, şi inedită datorită programului personalizat şi transformaţional!


PENTRU CINE? Tineri cu vârsta 14+, pasionaţi de film-making, de actorie, de scenaristică sau pur şi simplu dornici să îşi exprime ideile într-un mod creativ, prin intermediul limbajului complex al cinematografiei. Înscrierile sunt deschise şi pentru tineri sub 14 ani interesaţi de această tabără, însă acestora le propunem o selecţie pe baza unui scurt interviu. Locuri disponibile în Tabăra de film: 20

CE? La finalul taberei, vor avea un bagaj de abilităţi, precum şi produsul final rezultat în urma unui proces creativ complex şi în urma parcurgerii tuturor etapelor de realizare a unui film.

CÂND? 19 iulie – 2 august 2018 (două săptămâni)

UNDE? Pensiunea „La Maison”, Bran, judeţul Braşov. Informaţii despre locul de desfăşurare a taberei puteţi afla de pe site-ul pensiunii, AICI.

CU CINE? Lect. univ. dr. Victor Ioan Mihăilescu (coordonatorul taberei), Lect. univ. dr. Radu Horghidan (Atelierul „Scriere dramatică”), Asis. Dr. Univ. Elena Anghel (Atelierul „Expresivitate corporală”), Iustinian Turcu (Atelierul „Arta Actorului”), Leonard Croitoru (workshop – coloana sonoră), Andrei Călina (Director imagine).

PERSOANA DE CONTACT: preşedintele Asociaţiei Papillon, Corina Chiriac, 0740.255.004


O parte din echipa de mentori a taberei a fost implicată în alte două proiecte educaţionale de film-making organizate de Asociaţia Papillon, în urma cărora tinerii au realizat două filme:

-Scurt-metrajul „Petronela”, detalii pe site, AICI sau vizionaţi filmul pe YouTube, AICI.

-Mediu-metrajul „Unplugged”, detalii pe site, AICI sau vizionaţi filmul pe YouTube, AICI.

Tabără tematică

Iniţial, toţi participanţii vor fi angrenaţi într-o discuţie pe marginea ideii viitorului film. Odată creionat subiectul, participanţii îşi aleg una sau mai multe misiuni, astfel încât să acoperim, cu ajutorul lor şi al mentorilor cu experienţă în domeniu, toate etapele de realizare a unui film: scrierea şi adaptarea scenariului, realizarea storyboard-ului, identificarea actorilor și a personajului jucat, alegerea decorului, a locurilor de filmare, a eventualelor detalii de costumaţie, realizarea coloanei sonore, filmare, montaj. Marea provocare e că tinerii vor fi implicaţi în activităţi ce corespund strict aptitudinilor, dorinţelor sau intereselor lor, iar ei vor fi stimulați să contribuie cu propria viziune și cu propriul efort la îndeplinirea scopului comun al echipei.

Ateliere principale: „Scriere dramatică”, „Expresivitate corporală”, „Arta actorului”

Tabără de tip transformaţional

Ne-am propus ca aceasta să nu fie o simplă tabără de activităţi practice şi de achiziţii de noi cunoştinţe, mai ales că durata sa va fi de două săptămâni. Astfel, într-un mediu care le va stimula permanent atât independenţa, cât şi spiritul de echipă, participanţii vor fi încurajaţi să intre într-o rutină zilnică a autogestionării obiectelor personale. De asemenea, nu de puține ori vor fi puşi în situaţia să îşi sincronizeze în mod responsabil acţiunile cu toţi ceilalţi membri ai echipei. Nu în ultimul rând, vor fi implicaţi de către mentori şi de către coordonatorul taberei în activităţi cât mai diverse, ce vor avea ca scop fie relaxarea, fie dezvoltarea personală a fiecăruia dintre participanți.

Activităţi specifice: Atelier de improvizaţie teatrală, jocuri de tabără, seară de gătit „Concurs Masterchef”, Atelier de dicţie etc.

Din punct de vedere pedagogic, implicarea activă în realizarea unei producții cinematografice angrenează şi dezvoltă mai multe tipuri de abilităţi:

      • colaborarea: adevărata colaborare apare nu neapărat atunci când mai mulți fac același lucru, ci când fiecare face câte ceva în vederea îndeplinirii unui obiectiv comun, al nostru fiind realizarea filmului taberei,
      • capacități organizatorice: orice producţie media, mai cu seamă cea cu caracter creativ și/sau cinematografic, presupune și capacitatea de a gestiona eficient și coerent diversele resurse implicate în realizare.
      • capacități decizionale: în orice efort creativ care implică o colaborare extinsă şi în cel specific activităţilor de tip work-in-progress, fiecare membru al echipei va avea ocazii diverse de alua decizii clare, ferme și asumate.
      • abilități creative: pentru a aduce la realitateceea ce există doar la nivel de imaginație, cel mai adesea e nevoie de curaj și de creativitate. Întrucât scopul comun cere rigoare și decizii, acestea apar spontan, în virtutea rezolvării unei probleme punctuale. Conștientizarea că aceste decizii au fost creative apare de regulă după ce producția este completă.
      • abilități narative: planificarea și elaborarea unui scenariu sunt etape dintr-o aventură creativă în care cele mai importante decizii sunt luate în funcție de calitatea structurii narative. Dacă anumite acțiuni, situații, personaje sunt relevante pentru poveste, ele vor fi dezvoltate, dacă nu, vor fi eliminate de însăși logica narativă. Toți cei implicați vor reuși astfel să înțeleagă și să opereze cu diverse elemente ce țin de structura narativă.
      • abilități comunicaționale și expresive: spre deosebire de teatru, unde contactul cu spectatorii este chiar în timpul creației, filmul permite reluarea unei scene, dacă ea nu oferă satisfacție actorilor, regizorului, etc. Acest aspect dă o oarecare siguranță celor implicați, dar îi determină totodată să conștientizeze că vor fi expuși unui public, fapt ce îi încurajează pe cei filmați să devină mai expresivi, mai eficienți și mai încrezători în demersul lor de a comunica problematica unui personaj.

În plus, ca proces creativ, realizarea unui film presupune sau implică dezvoltarea de abilități investigative, analitice, experimentale, tehnice, expresive, creative, intuitive.

Victor Mihăilescu – mentorul care va coordona întreaga Tabără de film, în cadrul echipei de producţie având rolul de regizor

Este lector universitar doctor la Facultatea de Arte, Universitatea „Dunărea de Jos” – Galați. Este absolvent al Facultății de Arte – Galați, are un master în dramaturgie cinematografică, iar studiile doctorale au avut ca temă pedagogia teatrală. A făcut parte din echipa unor proiecte europene din zona educației și a desfășurat numeroase proiecte educaționale în parteneriate cu licee, organizații și instituții locale, care au avut ca principal scop promovarea beneficiilor educației teatrale în rândul tinerilor. În perioada 2012-2016 a fost profesor de teatru la Liceul de Arte „D. Cuclin” – Galați, implicând elevii în proiecte internaționale, festivaluri, concursuri și olimpiade naționale. A pregătit elevi pentru concursuri de teatru internaționale și a desfășurat câteva inițiative educaționale inedite, printre care și atelierul „Ne vedem la film”, în colaborare cu Asociația „Papillon” – Galați. Atelierul a avut ca obiectiv principal realizarea unui film, pe durata unor sesiuni de lucru care au implicat parcurgerea tuturor etapelor specifice unei producții cinematografice.


Radu Horghidan – mentor Atelierul „Scriere dramatică”

Este lector universitar doctor în cadrul Facultății de Arte, Universitatea „Dunărea de Jos” Galați și Actor al Teatrului Dramatic „Fani Tardini”. A terminat studiile de actorie la Galați (promotia 2010),   masteratul în Arta Regiei la UAT Tg. Mureș în 2012, iar studiile doctorale pe tema „Dramaturgie contemporană românească și teatru independent” în 2015. În 2013 a înființat împreuna cu Anghel Elena și Toma Florin prima trupa de teatru independent din Galați: Social Act Theatre. A fost directorul a doua ediții ale festivalului de teatru independent „Butterfly Effect ITF”. A regizat peste 10 spectacole de teatru. Montând în special în cadrul mai multor companii independente din Iași, București, Cluj sau Oradea. A scris 7 texte de teatru care s-au montat în cadrul Social Act Theatre sau în instituții de cultură din Galați.  Din 2013 a participat la peste 10 festivaluri de teatru din țară.


Elena Anghel – mentor Atelierul „Expresivitate corporală”

Este asistent universitar doctorand la Facultatea de Arte din Galați în cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați și actriță la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați. Este absolventă a Facultății de Arte din Galați secția Actorie, promoția 2010 şi absolventă a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, București – Masterat în Artă Coregrafică, promoția 2014. Este membru fondator, împreună cu Radu Horghidan și Florin Toma a primei trupe de teatru independent din Galați – Social Act Theatre – 2013 şi a facut parte din echipa de organizare a celor două ediții a Festivalului de Teatru Independent „Butterfly Effect ITF” – Galați. A semnat regia și coregrafia spectacolului  – „Be a Man” (spectacol de dizertație UNATC) și „Ai uitat să stingi lumina”, precum şi coregrafia spectacolelor „FatPig” de Neil LABute, regizat de Laura Moldovan la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galați şi „LittleBirdsNightclub”, regia Radu Horghidan, la Teatrul Muzical „Nae Leonard”, Galați.


Iustinian Turcu – Mentor Atelierul „Arta Actorului”

Este absolvent al Liceului de Arte „Dimitrie Cuclin”, Galați, secția Arta Actorului şi absolvent al Departamentului de Artă Teatrală din cadrul Facultății de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, secția Artele Spectacolului-Actorie. În prezent este masterand, anul 2, la secția Arta Interpretării Caracterelor Dramatice a Departamentului de Artă Teatrală din cadrul Facultății de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. A fost trainer în Tabăra Interetnică de Teatru de la Sfântu Gheorghe, organizată de Compania de teatru independent Osono, în colaborare cu Liceul de Arte „Plugor Sandor” din Sfântu Gheorghe (2015, 2016, 2017) şi este actor al Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu. A fost distins cu premiul pentru cel mai bun actor în cadrul festivalului „Studenții Sibieni Cuceresc Orașul”, 2016, Sibiu, apoi cu cu premiul UNITER pentru debut, în 2017, pentru rolul Georg din spectacolul MARTIRI, în regia lui Radu-Alexandru Nica, pus în scenă la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, Secția Germană. A lucrat cu mari regizori precum Silviu Purcărete, Radu Afrim, Radu-Alexandru Nica, Anca Bradu, Eugen Jebeleanu, cu scenografi precum Dragoș Buhagiar, Mihai Păcurar, dar și cu compozitori de muzică precum Vasile Șirli, Ovidiu Iloc și Vlaicu Golcea. A participat la numeroase festivaluri și am jucat pe diferite scene din România și de peste graniță, în orașe precum Djakovo (Croația), Poznan (Polonia), Budapesta (Ungaria), Varșovia (Polonia), Chișinău (Republica Moldova), Esch-sur-Alzette (Luxemburg), București, Iași, Sibiu, Cluj, Timișoara, Târgu Mureș, Piatra Neamț, Galați, Brăila, Constanța, Râmnicu Vâlcea (România).


Leonard Croitoru – va realiza workshopul în cadrul căruia va fi creată coloana sonoră a filmului

Este pianist, absolvent al Liceului de Arte „D. Cuclin” – Galați. Ca elev, a participat în numeroase spectacole, recitaluri și inițiative artistice locale. În 2017 a făcut parte din band-ul show-ului XFactor și din band-ul cu care Feli și-a lansat primul album, la Teatrul Metropolis, în București.


Andrei Călina – responsabil cu tot ce presupune rolul de Director de imagine

Absolvent al Liceului de Arte „D. Cuclin” – Galați, actualmente student al Facultății de Arte, Universitatea „Dunărea de Jos” – Galați, actorie. A participat la realizarea unor producții cinematografice independente și a produs scurt-metrajul „Last Job”, pe care l-a și regizat. A susținut mai multe ateliere educaționale în care a lucrat cu elevi interesați de teatrul de improvizație și se implică activ în fondarea unei trupe de tineri actori care practică improvizație teatrală. A colaborat, de asemenea, la atelierele „Ne vedem la film”, desfășurate de Asociația Papillon.

De ce să aleg o tabără de film în detrimentul altor tabere tematice?

-Procesul de elaborare a unei creaţii cinematografice este o activitate educațională al cărei uriaş potenţial formator nu e exploatat aproape deloc în România.

-În contextul în care educația formală eșuează adesea în abstractizare, o tabără de film e o experiență practică veritabilă, un proiect educaţional cu un rezultat concret și măsurabil.

-Realizarea unui film presupune o înțelegere extinsă a fenomenului audio-vizual, precum și o conștientizare aplicativă a contextului în care un film e produs și vizualizat.

-Producția unui film prilejuiește însușirea și explorarea posibilităților oferite de tehnologiile digitale contemporane, făcând posibilă cunoașterea specificităților unei creații media – forma culturală dominantă a secolului XXI.

-Nu în ultimul rând, echipa de mentori implicată în tabără are experienţă în domeniu, dar şi entuziasmul necesar pentru a-i angrena pe tineri într-o astfel de misiune, provocându-i să contribuie cu propria viziune la realizarea unui film.

Ce roluri / misiuni îşi poate alege un participant la Tabăra de Film?

După stabilirea temei filmului, tinerii vor face parte din cel puţin o echipă sau chiar din toate: Echipa de scriere a scenariului şi de adaptare a lui, Echipa de actori, Echipa de filmare, Echipa de montaj. De asemenea, cu toţii vor fi implicaţi în toate celelalteetape de realizare a filmului (crearea storyboardului, adică a desenelor pentru scenele principale din film, alegerea decorului, a locurilor de filmare, workshopul de creare a coloanei sonore), dar şi în activităţile de relaxare sau de dezvoltare personală programate între sesiunile de lucru la film. Bineînţeles, ne propunem să îi împlicăm pe fiecare dintre ei în cât mai multe misiuni în cadrul taberei, însă în funcţie şi de alegerile lor, o parte din program va fi personalizat.

Cu ce este necesar să vină pregătit în tabără?

Toate echipamentele și mijloacele necesare pentru realizarea filmului vor fi puse la dispoziție de organizatorii taberei, iar participanţii vor avea nevoie doar de bagajul personal pentru două săptămâni. Nu este necesară nicio pregătire prealabilă, cunoștințele specifice urmează să fie descoperite în cadrul taberei, prin intermediul activităților, atelierelor și producției în sine. Importante sunt entuziasmul şi dorinţa de a face descoperiri în domeniul filmului şi, de ce nu, de a-şi face noi prieteni!

În timpul activităților se vor folosi echipamente tehnice specifice unei producţii de film?

Punem la dispoziția participanților echipamente profesionale, care se folosesc în producții cu specific cinematografic – camere digitale profesionale, obiective speciale, echipamente de stabilizare, lumini, platformă de captare și înregistrare a sunetului. În funcție de interesul manifestat, toate aceste echipamente vor putea fi folosite de participanți în etapele producției, sub îndrumarea și supravegherea membrilor echipei de producție.

Ce se va întâmpla cu filmul pe care urmează să îl realizeze?

În cadrul taberei vor exista discuții cu privire la o strategie de difuzare/ promovare/ valorificare a producției. Cu acordul prealabil al tuturor participanților filmul, va fi făcut public prin intermediul site-ului Asociaţiei Papillon, a painii de Facebook și a canalului de YouTube și va putea fi preluat, share-uit sau repostat pe conturile personale ale participanților, părinților, etc. În funcție de diverși factori (tematica filmului, calitatea și relevanța producției, etc), luăm în calcul participarea la unul sau mai multe festivaluri de profil.

Ce este un program transformaţional și cum îi ajută pe adolescenţi?

Un program educațional transformațional are la bază un principiu activ, inerent învățării ca fenomen psiho-emoțional organic: prin achiziția, utilizarea și însușirea unor competențe specifice, percepția umană se modifică în vederea redefinirii unei noi perspective asupra unui fapt dat. Motivațiile, metodele, justificările, implicațiile și eficiența acestui proces variază în funcție de numeroși parametri, dar principiul rămâne neschimbat în fiecare situație. Din cauza complexității sale, acest parcurs nu este imediat sesizabil, dar reiterat de suficiente ori, cu fiecare nouă perspectivă asupra mediului sau asupra lor înșiși, tinerii pot obține o imagine concretă a realității și a propriului potențial de dezvoltare.

Ce costuri presupune participarea la Tabăra de Film?

Costul taberei de două săptămâni este de 2990 lei, preţul acoperin cele 14 nopţi de cazare cu pensiune completă, precum şi toate atelierele, workshopurile şi activităţile specifice taberei.